John Maloof koopt op een veiling een doos met een grote verzameling negatieven van een fotografe genaamd Vivian Maier. Verbaasd door de schoonheid en de kwaliteit van de foto’s gaat hij op zoek naar de kunstenaar achter het materiaal.
De zoekmachine geeft geen bericht bij haar naam, behalve haar rouwadvertentie van vlak voor de zoekopdracht. Via de vele foto’s, films en geluidsopnames, en mede door verhalen van mensen die haar hebben gekend, schetst hij een intiem portret. Maier wordt in deze documentaire omschreven als een gesloten, duister en excentriek persoon. Maar ook als iemand die met haar Rolleiflex-camera innig contact aangaat met een vreemde, oog heeft voor de politieke ontwikkelingen in de maatschappij en de tragiek van het leven vastlegt op foto’s.
Vivian Maier is geboren in 1926 in New York en overlijdt in 2009 in Chicago, vlak voordat Maloof haar archief bemachtigt. Haar werk is nooit gepubliceerd en het lijkt daardoor een typisch verhaal van de kunstenaar die pas na zijn dood erkenning krijgt voor zijn werk. Ondanks dat de aanleiding van het verhaal dat Maloof vertelt gaat over Maier, is de centrale persoon in de documentaire Maloof. Hij is geïntrigeerd door haar onbekende levensverhaal en wil weten wie aan de achterkant van de camera stond. Maier is veelal oppas en huishoudhulp geweest bij verschillende families en deze mensen komen aan het woord. Hannah Arendt omschrijft dat mensen begrepen kunnen worden vanuit de narratieven die we met ons meedragen. We zijn een resultaat van een constante interactie met de wereld en andere mensen om ons heen, door wie wij worden beïnvloed en gevormd. Door de verhalen van de anderen die met Maier hebben gewoond en gewerkt krijgt Vivian Maier betekenis.
Tijdens zijn zoektocht worstelt Maloof met de vraag of hij haar verhaal wel moet vertellen? Had zij dit ook gewild? Of overschrijdt hij nu een persoonlijke grens van iemand die hij nooit heeft ontmoet? Hoe gaan we om met iemands verhaal als hij daar niet meer iets over kan zeggen? Wanneer houdt integriteit op en passeer je de ander? Desondanks is het de moeite waard om aandacht te schenken aan hoe Maier de mensen om haar heen portretteert, vaak ook mensen waar men aan voorbij loopt: armen, arbeiders, gehandicapten en ouderen. Mensen die zij niet of wel kent, maar door verbinding via een lens een podium geeft. John Maloof geeft door deze documentaire te maken en een expositie samen te stellen van haar werk de mogelijkheid om haar en haar geportretteerden even te laten verschijnen aan de kijker, de bezoeker, u en mij.
De documentaire ‘Op zoek naar Vivian’ is terug te zien via NPO-uitzending gemist.
Het materiaal dat John Maloof in bezit kreeg is de aanzet geweest voor de expositie Vivian Maier – Street Photographer en is nog tot 1 februari 2015 te zien in het FOAM in Amsterdam.
[bol_product_links block_id=”bol_57530852ba15d_selected-products” products=”9200000024640023,1001004011227881″ name=”maier” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”DC7605″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”CCCCCC” width=”590″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
1 reactie
Josephine Vogel
Dank voor dit stuk over Vivian Maier, het was aanleiding om de intrigerende documentaire te bekijken, wat een bijzonder verhaal en wat een geweldige fotografe!