2 minuten

0 reacties

Verspreid over de hele wereld hangen de doeken van de Spaanse schilder Francisco de Zurbarán (17e eeuw): Sevilla, Madrid, Berlijn, Parijs, San Diego. Maar nu zijn een aantal topstukken in Brussel. Wie de tentoonstelling bezoekt moet een zakdoek meenemen.

De door religie ontstemde bezoeker zal de eigen brillenglazen moeten schoon poetsen. Daar hangen alle voorstellingen van de Heilige Franciscus met het beruchte licht en donker van Zurbarán, geraffineerd eenvoudig, de Zoon Gods aan het kruis, de vele heiligen… Wie zijn bril schoon maakt ziet 2014, ziet kwetsbare en fiere mensen die we eigenlijk, als we zouden kijken, ook door de stad zien gaan. Zurbarán is de schilder van het humanissimo: kwetsbare zoekende fiere wezens die mensen. Een topstuk, uit het mooiste stukje USA San Diego, is het lam, aan de poten gebonden. Voor de mensen die Christus erkennen de verbeelding van zijn lijdelijkheid. Voor iedere kijker is dit lam de meest kwetsbare kwetsbaarheid: dit wezen kun je nog met een lepel doden, één keer schoppen en het is dood. Twee jonge mensen die ik het doek zie bekijken hebben hun zakdoek nodig, ze zijn diep geroerd. “Jamais plus”, nooit meer zul je dit beeld vergeten als je in het daklozencentrum bent of op zaal in het ziekenhuis. Humanissimo Zurbarán.

Agnus Dei - F. de Zurbarán (1640)

Agnus Dei – F. de Zurbarán (1640)

‘Zurbarán: Meester uit de Spaanse gouden eeuw’ – Brussel, tot 25 mei 2014, Paleis voor schone kunsten.

Een artikel van


0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *